Den autoriserede kontoplan - Kort om kontoplanen
Indledning
Kapitel 2
i budget- og regnskabssystemet indeholder en generel beskrivelse af den autoriserede kontoplans opbygning.
Nedenfor er de centrale elementer i opbygningen gengivet - med fokus på de elementer, som har særlig betydning for
forståelsen af kapitel 3 og 4 om den autoriserede kontoplan og konteringsreglerne.
Kontoplanens opbygning:
Kontoplanen er inddelt i 10 hovedkonti: Hovedkonto 0-6 opdeler den kommunale drifts- og anlægsvirksomhed i
syv hovedområder, hovedkonto 7 og 8 omfatter de finansielle poster og forskydningerne på balancen,
og hovedkonto 9 er balancen.
Hver hovedkonto er opdelt i en række hovedfunktioner, der igen er opdelt i en række funktioner.
Konteringer på de enkelte funktioner opdeles efter dranst, der er et kunstigt skabt begreb,
der beskriver typen på udgiften eller indtægten; dvs. om den vedrører drift, anlæg eller status
(navnet dranst er dannet af disse tre ord).
På hvert udgifts/indtægts-område (dranst) under den enkelte funktion er der typisk oprettet
nogle autoriserede grupperinger, som kommunen skal anvende, hvis udgiften eller indtægten hører under det område.
Til brug for de indtægter og udgifter på en funktions område, som ikke kan placeres under en af de autoriserede
grupperinger, kan kommunen selv i et vist omfang oprette grupperinger, hvorunder beløbet konteres.
Vedr. generelle og særlige anlægsgrupperinger:
På hovedkonto 0-6 er der på alle funktioner autoriseret flg. tre
generelle anlægsgrupperinger:
- 001 Anlægstilskud
- 010 Køb og salg af jord
- 015 Køb og salg af bygninger
De generelle anlægsgrupperinger vises som udgangspunkt, men de kan 'slås fra' under 'Medtag i visningen'
ved at fjerne markeringen ud for 'Generelle anlægsgrp.'.
På visse funktioner er der dog i stedet autoriseret nogle
særlige anlægsgrupperinger,
der erstatter de generelle anlægsgrupperinger.
Disse ses i kontoplanen ledsaget af tilføjelsen '(særlige)' til dranst-overskriften.
Budget vs. regnskab:
Visse grupperinger og funktioner er kun autoriseret i regnskabet eller budgettet.
Hvor det er tilfældet, fremgår det af tilføjelsen '(kun i regnskabet)' henholdsvis '(kun i budgettet)' efter
gruppen af grupperinger eller funktionen.
Vedr. uautoriserede og udtømmende grupperinger:
Kommunen kan i betydeligt omfang selv tilføje
uautoriserede grupperinger afhængig af hvilken dranst, grupperingen
hører under. Her er en kort opsummering af mulighederne:
- Dranst 1: Mulighed for at oprette uautoriserede grupperinger uden for disse intervaller: 001-020, 090-098 og 100-399.
- Dranst 2: Ikke muligt at oprette uautoriserede grupperinger.
- Dranst 3-9: Muligt at oprette uautoriserede grupperinger, så længe grupperingen ikke allerede er autoriseret under
den pågældende dranst på funktionen.
På nogle funktioner er de autoriserede grupperinger under en bestemt dranst dog
udtømmende, og her er det ikke muligt
for kommunen selv at oprette uautoriserede grupperinger. De pågældende steder i kontoplanen er ledsaget af et '(udtømmende)'
til dranst-overskriften.
Bemærk i øvrigt, at Danmarks Statistik samler alle de uautoriserede grupperinger på gruppering 999
under den pågældende dranst på funktionen.
Vedr. dranst:
Dransten beskriver som omtalt i første afsnit typen på udgiften eller indtægten.
De forskellige typer af dranst er dog kun tilgængelig visse steder i kontoplanen:
- Dranst 1-3 (Drift, Statsrefusion og Anlæg) findes kun på hovedkonto 0-6.
- Dranst 4 (Renter) findes kun på hovedfunktion 7.22-7.58.
- Dranst 5 (Balanceforskydninger) findes kun på hovedfunktion 8.22-8.52 og 8.58-8.75.
- Dranst 6 (Afdrag på lån og leasingforpligtelser) findes kun på hovedfunktion 8.55.
- Dranst 7 (Finansiering) findes kun på hovedfunktion 7.62-7.68 og 8.55.
- Dranst 8 (Aktiver) findes kun på hovedfunktion 9.22-9.42 og 9.58-9.68.
- Dranst 9 (Passiver) findes kun på hovedfunktion 9.45-9.55 og 9.72-9.75.
Kun på følgende funktioner er flere forskellige dranst en mulighed:
- På alle funktioner på hovedkonto 0-6 er både dranst 1, 2 og 3 mulige.
- På alle funktioner på hovedfunktion 8.55 er både dranst 6 og 7 mulige.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet 2023